sweet memories

Friday, 28 June 2013

SUKATAN PELAJARAN STPM
9400 : SEJARAH DUNIA (1500~1955)

Penggal Pertama :

  Tajuk
  Sub Tajuk
Masa / Kawasan
Kajian
 Hasil  Pembelajaran


1

Masyarakat


Calon dapat menjelaskan bentuk masyarakat dan proses perubahan yang bermula dan masyrakat  feudal sehingga masyarakat  industri.

1.1         Masyarakat 
           Feudal
England dan Jepun
(abad 16 – 17 )

(1500- 1699)
Calon dapat menjelaskan :
    i.        Definisi
  ii.        Susun lapis masyrakat feudal
 iii.        Membandingkan ciri-ciri feudalisme di England dan Jepun
1.2         Masyarakat
Agraria
Belanda dan China
(abad 16-17)

(1500-1699)
Calon dapat menjelaskan :
   i.        Definisi
 ii.        Ciri-ciri masyrakat agraria
1.3         Masyarakat Maritim

Portugal dan Jepun
(abad 16-17)

(1500-1699)
Calon dapat  menjelaskan :
i.        Definisi
ii.        Ciri-ciri masyrakat maritim
1.4 Masyarakat Industri
 England dan Jerman
(abad 18-19)

(1700-1899)
Calon dapat  menjelaskan :
i.        Definisi
ii.        Ciri-ciri masyrakat industri






 2

Pemerintahan

      dan

Pentadbiran

Calon dapat menjelaskan corak pemerintahan dan pentadbiran bermula daripada  pemerintahan beraja kepada sistem demokrasi berparlimen.

2.1  Institusi Pemerintahan


2.1.1 :
Raja / Maharaja

China dan Russia

(abad 16-20)

(1500-1999)
Calon dapat menghuraikan :
§      Kedudukan dan peranan raja/maharaja



2.1.2 :
Pembesar
China dan Russia

(abad 16 -20)

(1500-1999)

Calon dapat membandingkan :
§      Peranan pembesar dalam pemerintahan

2.2 Negara Bangsa


2.2.1 :
Raja Mutlak dan Raja Berperlembagaan

England dan Perancis

(abad 16-18)

(1500-1799)
Calon dapat membandingkan :

§      Sistem pemerintahan Raja Mutlak dengan Raja Berperlembagaan


2.2.2 :
Negara Kesatuan dan
Negara Persekutuan

Perancis  dan
Amerika Syarikat

(abad 18-19)

(1700-1899)

Calon dapat membandingkan :

§      Pemerintahan negara

2.2.3
Penyatuan Negara  Bangsa
Itali dan Jerman

(abad 19)

(1800-1899)
Calon dapat membandingkan :

§      Proses Penyatuan negara bangsa 

No comments:

Post a Comment