3
Kemajuan
dan
Pembangunan
|
Calon dapat menjelaskan perubahan yang
berlaku dalam bidang ekonomi,pendidikan
dan intelektual.
|
||
3.1
Sistem Ekonomi
|
|||
3.1.1
Feudalisme dan Kapitalisme
|
Jepun dan China
(abad 16)
{1500-1599}
Jerman dan Perancis
(abad 16-18)
{1500-1799}
England dan
Amerika Syarikat
(abad 18-19)
{1700-1899)
|
Calon dapat menghuraikan sistem ekonomi :
i.
Feudalisme di Asia
ii.
Feudalisme di Eropah
iii.
Kapatalisme
|
|
3.1.2
Perkembangan Ekonomi
|
Calon dapat membincangkan perubahan orientasi
kegiatan dan kemajuan dalam bidang-bidang :
|
||
3.1.2.1
Perdagangan dan Perniagaan
|
Portugal dan
Belanda
(abad 16-18)
{1500-1799}
|
æ Perdagangan dan perniagaan
|
|
3.1.2.2
Pertanian
|
Belanda dan England
(abad 17-18)
{1600-1799}
|
æ Pertanian
|
|
3.1.2.3
Perindustrian
|
Jerman dan Jepun
(abad 16-18)
{1500-1799}
|
æ Perindustrian
|
3.2 Intelektual
|
|||
3.2.1
Perkembangan Ilmu
|
England dan Perancis
(abad 17-19)
{1600-1899}
|
Calon dapat membincangkan :
i.
Proses
perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada
Renaisans. Reformasi Prostant,Revolusi Sains dan Gerakan Pencerahan.
|
|
3.2.2
Sumbangan Tokoh
|
England dan Perancis
(abad 18-19)
{1700-1899}
|
Calon dapat menilai idea dan sumbangan tokoh
:
i.
Charles Lois Montesquieu
ii.
Adam Smith
iii.
Jean Jacques Rosseau
|
|
3.2.3
Kemajuan Pendidikan
|
Perancis dan Jerman
(abad 18-19)
{1700-1899}
|
Calon dapat menghuraikan :
i.
Proses perubahan sistem pendidikan daripada
sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
|
4
Nasionalisme
dan
Pembentukan
Negara Bangsa
|
Calon dapat menjelaskan proses ,kesan dan respons masyarakat tempatan terhadap penjajahan dan peranan
negara-negara baru merdeka dalam
politik antarabangsa.
|
|||
4.1 :
Reaksi Masyarakat Tempatan
Terhadap Kuasa Barat dan Kesan Penjajahan Barat dan Kesan Penjajahan Barat.
|
China dan India
(abad 19-20)
{1800-1999}
|
Calon dapat :
i.
Menganalisis
reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat
ii.
Membincangkan
transformasi social,ekonomi dan kemunculan intelektual tempatan .
|
||
4.2
Konflik Antarabangsa
|
Calon dapat memahami punca
konflik dalam politik antarabangsa dan dapat :
|
|||
4.2.1
Perang Dunia Pertama
(1914-1918)
|
Jerman dan Russia
(abad ke-20)
{1900-1999}
|
Calon dapat :
i.
Membincangkan sebab dan kesan Perang Dunia Pertama
|
||
4.2.2
Perang Dunia Kedua
(1942-1945)
|
Jepun dan Amerika Syarikat
(abad ke-20)
{1900-1999}
|
ii.
Menganalisis sebab dan kesan Perang Dunia
Kedua
|
||
4.2.3
Perang Dingin
(1945-1955)
|
Russia dan Amerika Syarikat
(abad ke-20)
{1900-1999}
|
iii.
Menganalisis sebab dan kesan Perang Dingin
|
||
4.3
Dekolonisasi Dan
Pengembalian Kedaulatan
|
China dan India
(abad ke -20)
{1900-1999}
|
Calon dapat :
i.
Menerangkan langkah-langkah mendapatkan
kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan
|
||
4.4
Perhubungan Luar
|
Soviet Union dan Amerika Syarikat
(abad ke-20)
{1900-1999}
|
Calon dapat :
i.Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
{United Nations}
|
|
United
Kingdom dan India
(abad ke -20)
{1990-1999}
|
ii.
Komanwel { Commanwealth Of Nations}
|
||
United Kigdom dan Amerika Syarikat
(abad ke-20)
{1900-1999}
|
iii.
North Atlantic Treaty Organisations {NATO}
|
No comments:
Post a Comment