sweet memories

Friday, 28 June 2013




 3

   Kemajuan

       dan

 Pembangunan


Calon dapat menjelaskan perubahan yang berlaku  dalam bidang ekonomi,pendidikan dan intelektual.


3.1  Sistem Ekonomi


3.1.1
Feudalisme dan Kapitalisme
Jepun dan China
(abad 16)

{1500-1599}

Jerman dan Perancis

(abad 16-18)
{1500-1799}

England dan
Amerika Syarikat

(abad 18-19)
{1700-1899)
Calon dapat menghuraikan sistem ekonomi :

  i.        Feudalisme di Asia
ii.        Feudalisme di Eropah
iii.        Kapatalisme


3.1.2 
Perkembangan Ekonomi

Calon dapat membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang-bidang :


3.1.2.1
Perdagangan dan Perniagaan
Portugal dan  Belanda

(abad 16-18)
{1500-1799}

æ  Perdagangan dan perniagaan

3.1.2.2
Pertanian
Belanda dan England

(abad 17-18)
{1600-1799}
æ Pertanian

3.1.2.3
Perindustrian
Jerman dan Jepun

(abad 16-18)
{1500-1799}
æ Perindustrian



3.2 Intelektual


3.2.1
Perkembangan Ilmu

England dan Perancis

(abad 17-19)

{1600-1899}
Calon dapat membincangkan :

i.        Proses  perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans. Reformasi Prostant,Revolusi Sains dan Gerakan Pencerahan.

3.2.2
Sumbangan Tokoh

England dan Perancis

(abad 18-19)
{1700-1899}
Calon dapat menilai idea dan sumbangan tokoh :

  i.        Charles Lois Montesquieu
ii.        Adam Smith
iii.        Jean Jacques Rosseau

3.2.3
Kemajuan Pendidikan

Perancis dan Jerman

(abad 18-19)
{1700-1899}
Calon dapat menghuraikan :

      i.        Proses perubahan sistem pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.





4
Nasionalisme

dan

Pembentukan

Negara Bangsa

Calon dapat menjelaskan proses ,kesan dan respons masyarakat  tempatan terhadap penjajahan dan peranan negara-negara baru  merdeka dalam politik antarabangsa.
4.1 :
Reaksi  Masyarakat Tempatan Terhadap Kuasa Barat dan Kesan Penjajahan Barat dan Kesan Penjajahan Barat.
China dan India

(abad 19-20)
{1800-1999}
Calon dapat :

i.              Menganalisis  reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat
ii.            Membincangkan  transformasi social,ekonomi dan kemunculan intelektual tempatan .
4.2
Konflik  Antarabangsa
Calon  dapat memahami punca konflik dalam politik antarabangsa dan dapat :
4.2.1
Perang Dunia Pertama
(1914-1918)
Jerman dan Russia

(abad ke-20)
{1900-1999}
Calon dapat :

i.              Membincangkan sebab dan kesan Perang Dunia Pertama
4.2.2
Perang Dunia Kedua
(1942-1945)
Jepun dan Amerika Syarikat
(abad ke-20)
{1900-1999}
ii.            Menganalisis sebab dan kesan Perang Dunia Kedua
4.2.3
Perang Dingin
(1945-1955)
Russia dan Amerika Syarikat
(abad ke-20)
{1900-1999}
iii.           Menganalisis sebab dan kesan Perang Dingin
4.3
Dekolonisasi Dan
Pengembalian Kedaulatan
China dan India

(abad ke -20)
{1900-1999}
Calon dapat :

i.        Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan






4.4
Perhubungan Luar
Soviet Union dan Amerika Syarikat

(abad ke-20)
{1900-1999}
Calon dapat :

i.Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu {United Nations}

United  Kingdom dan India 
(abad ke -20)
{1990-1999}
ii.        Komanwel { Commanwealth Of Nations}
United Kigdom dan Amerika Syarikat

(abad ke-20)
{1900-1999}
iii.        North Atlantic Treaty Organisations {NATO}

No comments:

Post a Comment